Concert 06.10.2019 te Membach

Met ons concert op 06 october willen wij aan de bevrijding 75 jaar geleden herinnern.

Rhein, was een poging van de Duitse strijdkrachten om een grote nederlaag te toebrengen aan de geallieerden in het westen en om de haven van Antwerpen te bereiken.  Zonder de haven zouden de geallieerden niet in staat zijn geweest om de benodigdheden te landen die ze nodig hadden voor hun verdere voorschot. Het Ardennenoffensief wordt beschouwd als het voorlaatste Duitse offensief aan het westelijk front in de  tweede Wereldoorlog. Hitler beval een offensief in Lotharingen en de Elzas ( Nordwind) om het 7e leger van de v.s. te verpletteren. Beide overtredingen zijn mislukt.

In Anglo-Amerikaanse Parlance wordt de slag aan de Ardennen genoemd. In de winter van 1944 vielen drie Duitse legers in het Oosten en noordoosten van Belgie en delen van Luxemburg de 12e leger groep verrassend aan. De gebieden rond de steden Bastogne, St.Vith, Rochefort, La Roche, Houfalizze, Stavelot, Clerf, Diekirch, Vianden en de zuidelijke Oostelijke kantons. De aanval, oorspronkelijk bekend als de "Christrose Company", begon op 16 december 1944, en maakte in eerste instantie 100 km aan inbraken op een breedte van 60 km. De bestemming was Antwerpen, door wiens haven de meeste geallieerde bevoorrading liep. Duitse pieken van de aanval benaderden de Maas binnen een paar kilometer, maar op de flanken werden de troepen vastgehouden in langdurige gevechten voor plaatsen als Bastogne en St. Vith, waardoor de geallieerden tijd hebben voor het opnieuw groeperen en troep tegenoffensief. Na zes weken ging het front als voorheen. De Amerikanen konden hun verliezen van soldaten en materiaal binnen twee weken vervangen, terwijl de Wehrmacht en de Wffen-SS belangrijke reserves gebruikten. In totaal waren er iets meer dan een miljoen soldaten betrokken bij de strijd. Voor de Verenigde Staten was de slag bij de Ardennen de grootste land slag in de Tweede Wereldoorlog. Ongeveer 20.000 doden maakte het de bloedigste strijd van de hele oorlog voor het Amerikaanse leger ( bron wikipedia).

Met onze muziek willen wij de soldaten eer betonen en er eens bij stilstaan dat oorlog iets is om te voorkomen. De sfeervolle klanken zullen laten horen dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en de herinneringen levendig moeten blijven, zodat wij verder in vrede mogen leven.

De toegang is gratis en we zouden ons verheugen U te mogen begroeten.Het concert vindt plaats in de parochiekerk te Membach (Place Thomas Palm, Belgie) en zal om 17.00 beginnen.